måndag 30 januari 2012

Räkneråttan och Tant Ellen

Så kommer det då idag lite apptips från oss på Västerskolan. Räkneråttan är speciell för oss, eftersom klassen jag arbetar med medverkar i appen! Ja, du hörde rätt! Min klass kommer att jubla och applådera i senaste uppdateringen som kommer inom snart framtid. Eleverna blev så överraskade och glada när vi fick förfrågan! Förlagan till Räkneråttan, en råtta gjord av en gammal raggsock, kom dessutom till oss med posten häromdagen. Eleverna ville gärna prata med råttan när jag hade den på handen och då berättade de att de inte hade delat med sig av sina belöningar till råttan.

Appen Räkneråttan går nämligen ut på att barnen ska räkna ut uppgifter och som belöningar får de små gröna "ärtor" i spelet. Men helt plötsligt kommer Räkneråttan , och om man inte klickar på den så äter den upp en belöning! Mina elever uppskattar spelet mycket, då det "varar" lite längre än många andra. Vi ser alla fram emot uppdateringen, då vi ska få höra vårt jubel!

En annan app som är på gång just nu hos oss är barnboken "Tant Ellen som åt upp karamellen". I förra veckan lyssnade vi på den för första gången. En elev kände igen berättarrösten Helge Skoog.
- Det är ju han i "Halv åtta hos mig"!
Helt rätt! Efter att vi hade hört den, läste vi den alla tillsammans högt när jag fortsatte visa den med kanonen. En hel del svåra ord dök upp, som vi diskuterade tillsammans. I fredags när de tog med paddorna hem för helgen hade alla i klassen fått appen "Tant Ellen" på sin padda.

Imorgon fortsätter arbetet med "Tant Ellen". Då har jag tänkt att vi ska göra en rimbok tillsammans på paddan, som har samma upplägg som "Tant Ellen". Vi måste helt enkelt börja med att komma på rimord vi kan arbeta med. Det ska bli roligt! Jag återkommer :)

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar