onsdag 14 september 2011

Förbereda för hemresa

Vilka begränsningar ska man ha i Ipaden innan man skickar hem den?

Eftersom min chef är positiv till att eleverna ska få låna hem sina Ipads, så har vi lite förberedelser att göra. Ärligt ska jag säga att jag inte hade tänkt så mycket på ta-hem-momentet tidigare. Men när nu alla har varsin, så är de ju väldigt förväntansfulla och längtar till de får ta hem "sin" Ipad! Så klart de ska få ta hem dem, tycker även jag!

Innan det kan ske har vi bestämt att göra en del begränsningar, t ex att de inte kan radera några appar, inte kan  köpa inuti appar och en ålderinställning för program på 12 år. Dessutom vill vi att alla föräldrar får hem en lapp med försäkringsvillkor. Och just nu verkar det vara det som tar längst tid. Målet är trots allt att de ska  kunna ta hem dem till helgen. Hoppas vi kan hålla det!

Barnen behöver gott om tid att sitta var och en och prova sig fram i olika appar, som intresserar dem. Så länge de inte får ta hem dem, så känner jag att jag måste ge dem lite extra tid till det i skolan.

I veckan har det annars varit mycket praktiskt arbete med att märka alla hörkurar. Som en liten kommentar kan jag nämna att små hörlurar (öronpluggar) inte sitter så bra i alla små barns öron :(

/Annika

2 kommentarer:

  1. Hej Annika!
    Du ska slå på begränsningar. Lås "köp inuti spel" och om ni har ett skolkonto kopplat till gistcard kan det vara klokt att även låsa installera spel med lösenord. Det beror som sagt på vilka lösning ni har för app-store. Vore kul att göra mer om det. Vi står inför samma slk i Nacka. jag finns på lena.gallhagen@nacka.se

    SvaraRadera
  2. Vi behöver kanske välja en annan typ av hörlurar. Det är viktigt att det fungerar.
    Kanske köpa in några som finns i klassrummet till att börja med. Då ser vi om eleverna väljer den andra typen av hörlurar.

    SvaraRadera