tisdag 27 september 2011

Ettor vs trefyror

I vår Ipadvärld rullar allt på. Idag har jag testat Puppet Pals med mina ettor. Efter en ganska lång stund av väntande på att ladda ner roliga figurer, så kom de i gång. Till skillnad från treor och fyror så är mina ettor mer nyfikna och provar sig fram hela tiden. Till deras absoluta fördel! Efter bara en liten stund hade ett par av killarna hittat hur man gjorde egna figurer genom att ladda ner foto från sin kamerarulle. På så sätt kunde de själva vara en figur i sin "pjäs"!

Treorna och fyrorna är mera försiktiga och frågar sig fram. Vilket så klart också är klokt :)

Med treorna och fyrorna jobbade vi två och två med en Ipad, medan ettorna fick prova själva. Jag måste helt klart säga att samarbetet är att föredra. Det utvecklar samtalet mellan eleverna och så klart att komma överens.

Så nästa gång vi kör Puppet Pals i ettan blir det i par. Då vet de hur det fungerar, alla figurer är nerladdade och vi kan komma igång direkt hoppas jag.

Om två veckor kommer jag och min lärarkandidat att köra igång ett fördjupningsarbete med Ipads. Ser fram emot det och jag skriver mer om det när det närmar sig!

/Annika

1 kommentar:

  1. Vilken skaparglädje jag såg idag.
    Har beställt 5 extra hörlurar som kan finnas i klassrummet. Vi får se om eleverna väljer dem istället.

    SvaraRadera